قهرمان بیابان در جاده قربانی می گیرد

ایران آنلاین / گذر از بیابانهای خشک و بی آب و علف با گرمای بسیار زیاد و طوفان های شن، گاه زندگی و نشاط را از یاد انسان می برد و هیچ کس گمان نمی کند در این بیابان ها موجود زنده ای وجود داشته باشد تا اینکه شتری از دور با لبهای خندان و کوهان های خاص خود نمایان می شود. 140 هزار نفر شتر در ایران وجود دارد که حدود 75 هزار نفر از این حیوانات در سیستان و بلوچستان زیست می کنند و این امر ظرفیت بسیار بزرگی برای این استان گرم و خشک محسوب می شود. برخی از عشایر و روستاییان شترهای خود را برای چرا در بیابان رها می کنند و این حیوانات نیز بر حسب عادت پس از چرا و سیرکردن شکم شان برای نوشیدن آب به محل اصلی خود و یا چاههای آبی که پیشتر توسط صاحبانشان حفر شده حضور می یابند و هر گاه صاحب شتر نیاز به شترهایش دارد به وسیله یک شتر یا ماشین و موتورسیکلت آنها را از سطح بیابان جمع آوری می کنند. شترها برای صاحبانشان شناخته شده هستند و هیچگاه به اشتباه شتر فرد دیگری را جمع آوری نمی کنند. برخی از همین حیوانات زیبا و پرظرفیت وقتی بدون صاحب و ساربان برای چَرا در بیابانها رها می شوند پس از گشت و گذار و فارغ شدن از چَرا مکانی را برای استراحت پیدا کرده و در طول روز ساعاتی را در زیر سایه درخت و در شبها نیز مکان مناسبی چون آسفالت جاده ها را برای نشستن و نشخوار کردن انتخاب می کنند. حیوان نادان و نا آگاه غافل از اینکه ممکن است خود و دیگران را به کشتن دهد در وسط جاده اطراق می کند و آسوده خاطر به نشخوارکردن می پردازد که خودرویی با سرعت بالا به او نزدیک می شود و راننده نیز در تاریکی شب به یکباره با حیوان بزرگی که نیمی یا تمام جاده را بسته رو برو می شود و الی آخر.. برخی رانندگان اتوبوس ها می گویند: اگر کمربندهای مخصوص شبرنگ به شترها بسته شود به راحتی از دوردست قابل مشاهده خواهند بود و رانندگان متوجه حضور آنها در جاده می شوند. مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع 140هزار نفر شتر کشور 74 هزار و 992 نفر در سیستان و بلوچستان نگهداری می شوند به طوری که این استان در پرورش شتر رتبه نخست کشور را دارد. مجتبی پیری اظهار داشت:حدود 36 هزار نفر شتر از آذرماه پارسال تاکنون با اعتبار افزون بر پنج میلیارد ریال در این استان پلاک کوبی شدند. وی افزود: طرح پلاک کوبی شتر در سیستان و بلوچستان در راستای اجرای سند توسعه پرورش این حیوان و با هدف ساماندهی، هویت دار کردن، اجرای برنامه اصلاح نژاد شتر و کنترل قاچاق در حال انجام است. وی ادامه داد: سند توسعه شتر در کنار 21 سند دیگر توسعه بخش کشاورزی این استان ارائه شده است که بر این مبنا در طول یک برنامه پنج ساله تعداد شترهای استان به افزون بر 100 هزار نفر ارتقا یابد. گرچه این تعداد فرصت های شغلی و درآمدزایی مناسبی را در این استان مهیا کرده است اما وجود این حجم از شترها مشکلات فراوانی را در جاده های سیستان و بلوچستان بوجود آورده است که با توجه به وزن بالای شترها، برخورد خودرو با این حیوانات بسیار خطرناک است. شهرستان های دلگان و ایرانشهر در جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان از یکسو به دلیل قرار گرفتن در سه راهی زاهدان، چابهار و بم یکی از پرتردد ترین مسیرهای ارتباطی محسوب می شوند و از سوی دیگر با توجه به پرورش و نگهداری تعداد زیادی شتر، آمار بالایی از برخورد خودرو با شتر را دارند. هر سال تعدادی از وسایل نقلیه در حال تردد در محورهای سیستان و بلوچستان با شتر برخورد می کنند که متاسفانه 90 درصد سرنشینان این خودروها جان خود را از دست می دهند. البته یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای کاهش خطرات برخورد خودروها با شترها در جاده به ویژه در شب نصب جلیقه های شب نما به حیوانات و یا شبرنگ زدن به آنها است. **علت نصب نکردن جلیقه شب نما به شترها گرچه نصب جلیقه شب نما می تواند بسیاری از خطرات برخورد خودروها با شترها در جاده را کاهش دهد اما برخی باورهای غلط مردم منطقه سبب جلوگیری از نصب شب نما به شترها می شود. محمد رسول بامری یکی از ساکنان شهرستان دلگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از آنجائیکه مردم محلی گمان می کنند جلیقه های شب نما مجهز به ردیاب است از نصب آن به شتر خودداری می کنند. وی ادامه داد: مردم محلی بیم آن را دارند که پس از نصب جلیقه شب نما در صورت تصادف، آنها را ردیابی کرده و به دردسر بیافتند در نتیجه از نصب این جلیقه ها به شتر خودداری می کنند. وی بیان کرد: پلاک کوبی شترها نیز دردسری مشابه برای صاحبان شتر دارد که سبب می شود از این کار هم صرف نظر کنند. وی افزود: با توجه به اینکه شترها نمی توانند از چاله هایی با عرض نیم متر و یا کمتر عبور کنند بهتر است در حاشیه مسیرهای پر تردد چاله حفر و یا دیوارهای کوتاه احداث شود. وی تصریح کرد: مردم این منطقه از زمانهای قدیم کار پرورش شتر و گله داری این حیوان را داشته اند و نمی توان از آنها ا

logo new عضو انجمن علمی شتر شوید!